وبسایت شخصی امین عطائی

  • ۰
  • ۰
بریز بر سر و ریشش سبوی می امروز           هرآنک دم زند از عقل و خوب اخلاقی

انتشار کاریکاتور موهن حضرت محمد (ص) و کشتار روزنامه نگاران و کاریکاتوریست­های شارلی ابدو امروز به یکی از دغدغه­های فکری جهانیان مطرح شده است؛ به گونه­ای که رسانه­های غربی از آن به عنوان «یازده سپتامبر در فرانسه»، «یازده سپتامبر در اروپا» و حتی «تقابل مجدد دو جهان» یاد می­کنند.

پس از انتشار خبر کشتار روزنامه نگاران دفتر شارلی ابدو، رسانه­های اروپایی، با تیتر «ما همه شرالی ابدو هستیم» به حمایت از شارلی ابدو پرداختند که این امر یادآور سرتیتر روزنامه لوموند پس از واقعه­ی یازده سپتامبر می­اندازد: «ما همه آمریکایی هستیم». شاید همین شعارها بود که عواطف جهان غرب را برای قبول آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف جنگ علیه افغانستان تحریک کرد.

با بررسی تطبیقی کوتاهی میتوان متوجه شده که غرب به رهبری آمریکا در سال 2014 به دنبال تکرار تراژدی جنگ علیه خاورمیانه می­باشد و برای مباح کردن خشونت در این استراتژی، فرانسه (به عنوان مرکز سکولاریسم ستیزه­گر) انتخاب شده است؛ اما نکته ی قابل تأمل آنجا است که همه ی ناگواری های اخیر، از چرخۀ میان «توهین»، و «خشونت» برمیخیزد که از قضا، تغذیه کنننده ی یکدیگر هستند.

مجله­ی شارلی ابدو که رسالت خود را توهین و تمسخر کاتولیک، یهودیت و اسلام می­داند، خود عامل تروریسم است؛ چراکه توهین و تمسخر، عقل را مخاطب خود قرار نمی­دهد و بلکه مخاطب آن، احساسات طغیان­گر می­باشد. از سوی دیگر، انسان کشی و تروریسم، خود زمینه­ی توهین دیگران است. به این ترتیب است که مدعیان جنگ علیه تروریسم خود زمینه­های وقوع آن را فراهم می کنند. و گروه های تروریستی که مدعیان حفظ ساحت اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) می­باشند، زمینۀ توهین به آنان را فراهم می­سازند.

تنها راه برون رفت از این چرخۀ أسف­ناک تاریخی، تمسک به ساحت اخلاق است. اخلاقی که نه توهین و تمسخر را برمی­تابد و نه انسان کشی را. اخلاقی که در میان تمامی جهانیان به عنوان یک ارزش و دین مشترک به حساب می آید.

 

برتو خوانم ز دفتر اخلاق          آیتی در وفا و در بخشش

هرکه بخراشدت جگر به جفا          همچو کان کریم زر بخشش

کم مباش از درخت سایه فکن          هرکه سنگت زند ثمربخشش

از صدف یاد دار نکتۀ حلم          هرکه بُرَّد سَرَت گهر بخشش

  • ۹۳/۱۲/۲۵
  • امین عطائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی